حجت الاسلام سیدمحمد سادات منصوری رئیس مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی سازمان تبلیغات اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، در مورد دهه کرامت گفت: فاصله بین دو ولادت یکی امام معصوم و دیگر فرزند امام معصوم و خواهر و برادر که هر دو کریمه و اهل کرامت هستند تناسب خیلی خوبی با این نامگذاری داشته است. این نامگذاری باعث می شود مردم توجه بیشتری به این دو بزرگوار کنند وقتی می گویند دهه کرامت این سؤال برای مردم پیش می آید دهه کرامت چیست برای چه به این نام، نامگذاری شده است. متوجه می شوند که فاصله دو ولادت حضرت معصومه(س) و حضرت رضا (ع) است خواهر و برادری که شیعیان ارادت خاصی به هردوی آنها دارند.
وی افزود: شیعیان سالهاست که از برکات و کرامت های این دو بزرگوار استفاده می کنند. این مسئله سبب می شود که انسان تدبر پیدا کند و به یاد اهل بیت(ع) بیفتد و یک شادمانی هم در دلش احساس کند. ای بسا همین دهه یک سنت حسنه ای بشود که به تدریج در ذهن مردم جا بیفتد همانطور که دهه محرم را دهه عزاداری می دانیم این دهه را هم دهه ارادت به اهل بیت عصمت طهارت بدانیم. به رفتار و سخنان این دو بزرگوار بیشتر توجه کنیم. این مسئله در اخلاق جامعه و سلوک مردم مؤثر خواهد بود.
سادات منصوری در مورد اینکه چگونه می توان سیره ائمه به ویژه امام رضا(ع) را در جامعه گسترش داد هم تصریح کرد: امام رضا(ع) یک بدن جسمانی دارد که در مشهد مقدس این بدن مدفون است و به برکت همان بدنشان مردم می روند مشکلاتشان حل می شود و اظهار ارادت می کنند و قلبشان آرام می گیرد. این بدن برکات زیادی دارد که سالیان دراز است مردم از آن استفاده می کنند. اما امامت خود حضرت این دیگر بدن جسمانی حضرت نیست. جایی هم ندارد در ملکوت است و انسانها با بهره گیری از فهم روایاتشان و عمل به فرامین فقهی و اخلاقی ایشان می توانند به سعادت حقیقی دست یابند و از آسیب های دنیا محفوظ بمانند.
حجت الاسلام سادات منصوری در مورد اینکه سیره سیاسی و اجتماعی امام رضا(ع) چه پیام هایی برای شرایط امروز جامعه ایران دارد هم تأکید کرد: پیام تعقل دارد. حضرت رضا(ع) شرایط را طوری دیدند که از آن شرایط بهترین استفاده را برای حفظ شیعه و ابقای امامت و بقای تفکر شیعه کردند. ایشان دیدند که مجبورند به فرمان حکومت تن دهند با یک هوشیاری تمام آمدند ولایتعهدی مأمون را پذیرفتند منتها شرط گذاشتند که من هیچ عزل و نصبی نکنم و دخالت در حکومت نکنم. بنابراین از این عنوان استفاده کردند بدون اینکه ضررهای آن عنوان متوجه شیعه و مردم و امامت شود. آن عنوان سبب شد حضرت بتواند بیشتر مفاهیم و مطالب شیعه را مخصوصاً در حوزه نظری گسترش دهند.
وی افزود: برای مثال مباحثات فراوانی که از حضرت رضا(ع) نقل شده با گروه های مختلف چه در زمینه های فقهی مخصوصاً در زمینه های اعتقادی و کلامی اینها الان یک گنجینه گرانبهایی برای کلام و تفکر شیعی است که می شود بهره برداری کرد و علما از آن استفاده کرده اند و این تفکر را تئوریزه کرده و به صورت منظم در آوردند . این ها به برکت همان دورانی است که حضرت رضا(ع) ولایتعهدی را پذیرفتند ولی با هوشیاری تمام آسیب های وابستگی به حکومت جور را از خودشان دور کردند.
سادات منصوری در مورد اینکه چه ضعف هایی در شناخت ما از شخصیت و سیره امام رضا(ع) وجود دارد هم تصریح کرد: ما که می گوییم یعنی منظور یک گروه خاصی است ،«ما» طبقات مختلف جامعه را در بر می گیرد. برای هر گروهش یک جور باید بگوییم. در سطح عموم مردم البته اطلاعات خیلی ناقص و اندک است. بیشتر جنبه های احساسی ارتباط مردم با امام رضا(ع) مطرح است. البته هیچ عیبی ندارد ولی باید این احساسات، عمق هم پیدا کند و با معرفت شناخت بیشتری همراه شود این وظیفه دستگاه های فرهنگی و علما و نخبگان است که این مسئله را به جامعه القا کنند. به شکل های مختلفی با سخنرانی با دانشگاه و کتاب با فیلم و سریال این کار را انجام دهند.
رئیس مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی در پایان یادآور شد: طبقه نخبگان ما کمبودهای نسبت به حوزه امامت مخصوصاً امام رضا(ع) دارند که آن هم باید به شکل خودش با برنامه ریزی و اندیشه و پیدا کردن سرفصل های مختلف در حوزه زندگی امام رضا(ع) آن را جبران کنند. وظیفه علما و نخبگان این است که تحقیقات خود را در این سمت سوق دهند.
نظر شما