۲۷ بهمن ۱۳۹۴، ۱۱:۳۸

نویسنده«قصه ظهر جمعه»:

قصه‌گویی هیچ زمان کهنه نمی‌شود

قصه‌گویی هیچ زمان کهنه نمی‌شود

یک نویسنده کودک و نوجوان معتقد است: قصه‌گویی چون از بن، ریشه، مایه و ذات خودش با روح و روان انسان ارتباط مستقیم دارد هیچ زمانی کهنه نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از  اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محمد میرکیانی در این‌باره گفت: قصه‌گویی در حقیقت یادگار ماندگار نیاکان نیک‌اندیش و خردمند ماست و از جمله هنرهایی است که از آغاز پیدایش آن تاکنون به شکل ناب و خالص در اختیار نسل‌های گوناگون قرار گرفته است.

وی با بیان این‌که ارتباط قصه‌گو با کسی که قصه را می‌شنود یک ارتباط فطری و انسانی و یک ارتباط روحی و روانی است افزود: در این‌گونه ارتباطات حوادثی که روی می‌دهند فراتر از فناوری‌ها و تکنولوژی‌های روز همچون اینترنت، ماهواره و بازی‌های کامپیوتری هستند و در حقیقت قصه‌گو با روح و روان کسی که قصه را برای آن تعریف می‌کند ارتباط برقرار می‌کند.

نویسند و قصه‌نویس کودک و نوجوان با اشاره به این‌که خیلی‌ها با بن‌مایه و روح قصه‌گویی آشنا نیستند و بر همین اساس ساختار قصه را ساختار یک هنر ساده می‌بینند اظهار کرد: این تصور نادرست باعث شده است تا بستر لازم برای رشد و گسترش این هنر در کشور فراهم نشود.

زمینه‌ گسترش هنر قصه‌گویی بسیار گسترده است

محمد ميركياني با اشاره به این‌که یکی از ویژگی‌های ناب و منحصر به فرد قصه‌گویی این است که هنری بسیار کم‌هزینه است و تقریباً هرکسی اگر علاقه‌مند باشد می‌تواند در حد خانواده و حتی برای نزدیکان خودش قصه بگوید گفت: این ویژگی‌ها زمینه‌ی گسترش هنر قصه‌گویی را بسیار گسترده کرده است.

وی در ادامه با تأکید بر این‌که حسن قصه‌گویی این است که به ما یاد می‌دهد خوب گوش کنیم خاطرنشان کرد: وقتی خوب گوش کردیم می‌توانیم خوب ارتباط برقرار کنیم و وقتی خوب ارتباط برقرار کردیم؛ مشکلاتمان کم می‌شود و بر همین اساس همه نهادهایی که به‌نوعی در زمینه‌ی هنر و ادبیات کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کنند مانند: رسانه ملی، مراکز فرهنگی‌هنری شهرداری‌ها، خانه‌های فرهنگ، بهزیستی و تمام این‌ها به‌نوعی می‌توانند با بهره بردن از این ویژگی‌ها مروج قصه‌گویی باشد.

مدرس قصه‌گوی یکی از مکان‌های دیگر را که می‌توان در آن قصه‌گویی را ترویج داد و به بهترین شکل از آن بهره برد آموزش و پرورش معرفی کرد و توضیح داد: یکی از بهترین کارهایی که می‌توان در آموزش و پرورش برای ترویج قصه‌گویی انجام داد این است که در کنار درس انشاء یا بخشی از این کلاس، قصه‌گویی توسط مربیان و معلمان علاقه‌مند اجرا شود.

وی با اشاره به این‌که قصه‌گویی کار دشواری نیست، هیچ ابزاری نمی‌خواهد و هزینه‌ای هم ندارد گفت: اگر معلمین و آموزگاران در کلاس انشا به قصه‌گویی مبادرت کنند گنجینه واژگانی دانش‌آموزان گسترش پیدا می‌کند و می‌توانند ذهن بچه‌ها را در نوشتن انشا تقویت کنند و وقتی این گنجینه گسترش پیدا کرد دانش‌آموزان می‌توانند آن چیزی را که در ذهن دارند به‌آسانی بیان کنند.

قصه‌گویی بهترین وسیله و ابزار برای انتقال فرهنگ است

میرکیانی قصه‌گویی را بهترین ابزار و وسیله انتقال فرهنگ از نسل‌های گذشته به امروز و از امروز به نسل‌های آینده دانست و تأکید کرد: این هنر ساده‌ترین و بی‌واسطه‌ترین وسیله برای انتقال فرهنگ است.

نویسنده کودک و نوجوان با بیان این‌که اگر یک اندیشه و یک تفکر بخواهد به فیلم یا نمایش تبدیل شود تغییر شکل و ساختار می‌دهد تا به یک فیلم سینمایی یا نمایش تبدیل بشود یادآور شد: در قصه‌گویی همه چیز پاک و زلال و شفاف و بی‌واسطه است گویی که ارتباط جان انسان‌ها با جان انسان‌ها است.

وی هم‌چنین به کسانی که قصد قصه‌گویی دارند برداشتن دو گام را توصیه کرد و گفت: گام اول عشق و علاقه و ایمان به این‌که، قصه‌گویی یک هنر دست‌یافتنی، مفید و مؤثر است و گام دوم مطالعه‌ی منابع و آثار قصه‌گویی است.

مدرس قصه‌گویی همچنین از قصه‌گویان خواست به یک نکته که همان انتخاب قصه بر اساس گروه سنی کودک و نوجوان دقت کنند و قصه‌های برگرفته از متون کهن را با توجه به تقسیم‌بندی گروه‌های سنی کودک و نوجوان انتخاب کرده و اجرا کنند.

هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در روزهای ۲۷ تا ۳۰ بهمن در تهران با حضور ۳۴ قصه‌گوی ایرانی و ۱۱ قصه‌گوی خارجی و سه پدربزرگ و مادربزرگ برگزار می‌شود.

کد خبر 3558268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha