۱۳ دی ۱۴۰۳، ۸:۰۶

از مواجهه با «اسید آمینه‌ها» در جهان ذهنی هنرمند تا سنگینی معماری یک حمام بر آثار

از مواجهه با «اسید آمینه‌ها» در جهان ذهنی هنرمند تا سنگینی معماری یک حمام بر آثار

مرتضی اسدی نقاش معاصر با اشاره به نمایشگاه «اسید آمینه‌ها» بیان کرد که آثار این نمایشگاه با نگاهی به سنت‌های گذشته خلق شده است اما در بدو ورود فضا و معماری حمام تاریخی بر آثار سنگینی می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، حمام تاریخی عمارت کاشف‌السلطنه جمعه شب هفتم دی میزبان جمعی از هنرمندان و نمایشگاه نقاشی و مجسمه «اسید آمینه‌ها» از وحید چمانی بود. نمایشگاهی که در ابتدا مخاطب را محو عظمت و زیبایی معماری فضای خود می‌کرد و کم کم موجودات عجیب‌الخلقه هنرمند از میان هزارتوهای حمام قدیمی رخ‌نمایی می‌کردند. چمانی هنرمندی است که روی کاغذ ذهنش را به تفرج‌گاه می‌برد و در بی‌مکانی و بی‌زمانی موجوداتش را در خلا رها می‌کند.

در این مراسم افتتاحیه هنرمندانی همچون محمدحسین عماد، رضا کیانیان، علی خسروی، مرتضی اسدی، اردشیر رستمی، احمد وکیلی، مجید سعیدی، محمد فرنود، فرزانه اسعدی، علیرضا آدم‌بکان و … حضور داشتند.

زیستن در جهان سوررئال

اردشیر رستمی کارتونیست، مجسمه‌ساز و شاعر از جمله افرادی بود که برای افتتاحیه نمایشگاه حاضر شد و درباره این آثار عنوان کرد: در عالم هنر بیان یک مفهوم به معنای تایید آن مفهوم نیست بلکه گاهی شما با بیان یک چیز می‌خواهید آن را از بین ببرید. صداقت وحید در خودنگاری‌ها و تاریخی که پشت سر گذاشته، منحصر به فرد است و با اجرای خوبش توانسته است از پس این‌ بیان مهم بربیاید.

وی با اشاره به کانسپت آثار توضیح داد: در این آثار می‌بینیم که زشتی‌ها با زیبایی‌ها مبارزه می‌کنند و نمی‌توانند پیروز شوند. تمام این موجودات زخمی هستند. ما موجودات عجیب و غریبی را مشاهده می‌کنیم که در عین اینکه انسان هستند اما انسان نیستند. این موجودات در عین اینکه مار هستند اما مار نیستند. همان‌طور که ما در پروسه تکاملی‌مان تبدیل به موجودات عجیب و غریبی می‌شویم اما درون ما دیده نمی‌شود. همان‌طور که فروغ می‌گفت «و این جهان پر از صدای حرکت پاهای مردمی‌ست که همچنان که تو را می بوسند، در ذهن خود طناب دار تو را می‌بافند».

از مواجهه با «اسید آمینه‌ها» در جهان ذهنی هنرمند تا سنگینی معماری یک حمام بر آثار

این هنرمند که معتقد است ما در جهان سورئالیستی زندگی می‌کنیم، بیان کرد: فرهنگ مسلط ما ریشه‌های باورمندی و سوررئالیستی دارد. ما همه چیزمان از جمله اقتصاد، ورزش، پول و … سوررئالیستی است و در چنین جامعه ای زندگی می‌کنیم. در این شرایط وحید یکی از بهترین تاریخ‌نگارها و وضعیت‌نگارهای زمانه ما است.

رستمی در پایان با اشاره به فضای قدیمی حمام کاشف‌السلطنه عنوان کرد: این فضای نمایشگاهی ارتباط بسیار خوبی با آثار پیدا کرده است. لابیرنت‌ها و هزارتوهای این حمام مانند آثار خود وحید و فرهنگ ما هستند. اهمیت انسان‌ هم در عبور و زنده ماندن از این هزارتوهای گاه سخت و سیاه است. ژیژک در مقاله‌ای می‌گوید که شاهکار از راه مستقیم به دست نمی‌آید بلکه از گذر از سیاه‌چاله‌های کیهانی به وجود می‌آید.

نقاشی‌هایی که با گذر زمان ارزشمند می‌شوند

احمد وکیلی هنرمند نقاش پیشکسوت نیز درباره این هنرمند و نمایشگاهش عنوان کرد: من وحید چمانی را از هفتمین بینال نقاشی می‌شناسم. در آن رویداد من داور بودم و به او جایزه‌ای تعلق گرفت. او یک نقاش تمام عیار است و فضای سورئالیستی مختص خودش را کار می‌کند که پشتوانه‌ای ایرانی دارد.

وی با اشاره به ابعاد کوچک برخی نقاشی‌ها گفت: او هنرمندی نیست که در بند حراج و ابعاد بزرگ کار کردن، باشد و هرچه زمان بگذرد ارزش این نقاشی‌ها بیشتر درک می‌شود.

وکیلی تصریح کرد: برگزاری این نمایشگاه در حمام تاریخی کاشف‌السلطنه هم بسیار با این آثار هم‌خوانی دارد، در واقع ما با یک‌ نمایشگاه شش دانگ مواجه هستیم که همه‌چیز آن ازجمله چیدمان، نقاشی، فضا و … کامل است.

وقتی معماری حمام تاریخی بر آثار سنگینی می‌کند!

شاهرخ فریوسفی دیگر هنرمندی بود که برای بازدید از «اسید آمینه‌ها» آمده بود. وی در این باره گفت: من خیلی سال‌هاست که با کارهای وحید آشنایی دارم و او در هنرستانی درس می‌خواند که من نیز در آنجا بودم. چیزی که در این نمایشگاه توجه من را بیش از هرچیزی به خود جلب کرد هماهنگی محیط با آثار است. من کارهای حجم او را تاکنون ندیده بودم و آثار حجم بسیار خوب بود.

وی بیان کرد: کانسپت، معماری و نورپردازی در این نمایشگاه همه دست به دست هم داده‌اند تا ما با یک اجرای خارق‌العاده مواجه شویم. درواقع من وقتی وارد این فضا شدم احساس کردم وارد یکی از نقاشی‌های وحید شده‌ام.

مرتضی اسدی هنرمند نقاش باسابقه هم بیان کرد: وحید چمانی به عنوان یک نقاش جوان و کاربلد و حرفه‌ای بسیار خوب کار می‌کند و نگاه او را در راستای نقاشی‌هایش درباره انسان و پرنده بسیار دوست دارم. وحید چمانی نقاشی موفق و قابل تجلیل است. امیدوارم نمایشگاه‌های او هر روز بهتر و موفق‌تر شود.

وی با اشاره به هماهنگی محیط و آثار تصریح کرد: هنرمند با نگاهی به سنت‌های گذشته این آثار را خلق کرده است اما در بدو ورود فضا و معماری حمام تاریخی بر آثار سنگینی می‌کند و مخاطب را تحت تاثیر قرار می‌دهد. رنگ آمیزی آثار نیز خاکستری است و با فضا همخوانی پیدا کرده است.

از مواجهه با «اسید آمینه‌ها» در جهان ذهنی هنرمند تا سنگینی معماری یک حمام بر آثار

وقتی هر تابلو یک کتابچه است

فرزانه اسعدی هنرمند مجسمه‌ساز با اشاره به جهان ذهنی هنرمند در خلق این مجموعه گفت: من قبل‌تر آثار این هنرمند را دیده بودم و بسیار کارهای جامع و زیبایی دارد. او خیلی خوب چیزی را که باید در کار نقاشی دیده باشد، دیده و جهان ذهنی خود را ارائه کرده است. ممنون از شاهین ترکمن مدیر گالری که با دید جامعی که دارد آثار و هنرمندان را به درستی انتخاب می‌کند.

وی با بیان اینکه فضای نو و جدید حمام تاریخی کاشف السلطنه آرامش نسبی دارد، گفت: این مکان تاریخی کاملاً آدمی را به دل تاریخ و فرهنگ ایران می‌برد. تلفیق هنر با این مکان تاریخی فضا را شیرین و جذاب کرده است.

اسعدی در پایان تصریح کرد: جهان ذهنی هنرمند به اعتقاد من کانسپ اورجینالی است و فضای خاصی دارد. از آن مهم‌تر بستر فضاها را به درستی انتخاب کرده است و ابعاد کوچک و بزرگ برای هنرمند دغدغه نبوده است. هر تابلوی این مجموعه یک کتابچه است و به همین راحتی نمی‌توان از آن عبور کرد یا به راحتی نمی‌توان در کلمات آن را توصیف کرد. این هنرمند جوان و قابل تجلیل است زیرا چشم سومی همراهش هست که آن را روی بوم نقاشی یا کاغذ می‌آورد.

کد خبر 6330313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha