حسین الهام کارگردان مستند کوتاه «رویای یحیی» که لوح افتخار بخش آیتم و میان برنامه را از پانزدهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» دریافت کرده است در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با داستان و ماجرای این مستند، گفت: این فیلم در مورد شهید یحیی سنوار است و شخصیت، ایدئولوژی و آرمانی را که سنوار دنبال کرده است به شکل محاکات یا حدیث نفس بازنمایی میکند؛ جاهایی از این اثر شبیه پرسش و پاسخ و مناظره است و در قالب یک روایت اول شخص تمام عیار به روایت زندگی یحیی سنوار میپردازد و مقاطعی از زندگی وی را مورد بررسی قرار میدهد. در این اثر تلاش کردیم سخنرانی ها و اطلاعات موجود از شهید یحیی سنوار را با استفاده از تصاویر به خوبی روایت کنیم.
وی افزود: در «رویای یحیی» مقاطعی از زندگی و مبارزه شهید یحیی سنوار را به قلم طه امیری و با استفاده از تصاویر موجود و آرشیوها به تصویر کشیده ایم و به زبان ساده توضیح دادیم یحیی سنوار که بود، چه کرد و چه دیدگاهی را نسبت به وطن و مبارزه در راه وطن و ماجرای فلسطین دنبال میکرد. تلاش داشتیم کار خیلی سریع و بعد از شهادت یحیی سنوار تولید شود از همین رو سراغ فرم مستند آرشیوی رفتیم و از تصاویر ۷ اکتبر، ماجراهای بعد از «طوفان الاقصی» و بعضا تصاویری از قبل ۷ اکتبر مورد استفاده قرار گرفت و سعی کردیم با هنر تدوین و روایت این کار ۸ دقیقهای را با فاصله کمی از شهادت شهید یحیی سنوار تولید کنیم.
این مستند ساز با اشاره به دغدغه تولید این کار، گفت: ما پاییز خیلی سختی را برای جبهه مقاومت داشتیم به ویژه آنکه فرماندهان رده اول حزب الله ترور شدند و مجاهد بزرگ و رهبر بزرگ حزب الله نیز ۷ مهر ترور شد و بلافاصله بعد از او جانشینش سید هاشم صفی الدین را هم ترور کردند. تقریبا یک فضای بهت و حیرت و بعضا ناامیدی در بدنه علاقهمندان به جبهه مقاومت پیش آمده بود که با شهادت شهید یحیی سنوار مواجه شدیم و همین اتفاق این بهت و حیرت و ناامیدی و تردید را تشدید کرد.
وی ادامه داد: اما دشمن صهیونیست فیلمی از لحظه شهادت یحیی سنوار منتشر کرد که در ادامه عملیات روانی و ضد تبلیغات علیه وی بود اما فیلم منتشر شده از یحیی سنوار خسته و زخمی که روی یک مبل نشسته است و با آخرین رمق و نفس خود چوبی را به سمت دوربین هلی شات دشمن پرت میکند نتیجه عکس داد و در حالی که رژیم صهیونیستی دنبال مخابره تصویر تحقیرآمیز از یحیی سنوار بود، همگان شاهد بودند کسی که پروپاگاندای اسرائیل او را ساکن تونلها و فرار کرده از دشمن تصویر میکرد وسط میدان جنگ و جهاد و مبارزه بود و وسط همین میدان توسط دشمن به شهادت رسید.
وی افزود: احساس میکنم این تصویر جان تازه ای به جبهه مقاومت داد به همین علت دوست داشتم خیلی سریع و تا دیر نشده کاری برای این شهید و مجاهد بزرگ بسازم؛ برای مجاهدی که صرف مبارزهاش با دشمن اهمیت نداشت بلکه بصیرت و هوشیاری او در مقاطع مختلف تاریخی موضوعیت داشت. سنوار کسی بود که صرف طراحی عملیات و نبوغ در کار اطلاعاتی امنیتی او را برجسته نکرد بلکه او یک سیاستمدار هوشمند مقاوم و با اصول بود و دوست داشتم تا این مسئله داغ است کاری درباره این شهید بسازم.
حسین الهام با اشاره به چالشهای تولید این مستند، گفت: اگر بخواهیم کار آرشیوی بسازیم با چالشهای بسیاری مواجه هستیم و نبود تصویر و آرشیو مناسب از مشکلات تولید این گونه مستند است. درباره این موضوع آرشیو دسته بندی شده درست و با کیفیت در دسترس ما نبود و آرشیو شبکههای ماهواره ای مانند الجزیره نیز خیلی به ما کمک نمیکرد و در دیگر شبکه های ماهواره ای نیز آرشیو مناسب پیدا نکردیم.
وی با اشاره به سبک زندگی شهید سنوار و سانسور رسانهای علیه او، گفت: یحیی سنوار خیلی میان مردم زندگی نداشت چرا که به واسطه ملاحظات امنیتی زیاد جلوی دوربین نبود و پیدا کردن آرشیوی که بتوان با آن قصه گفت خیلی سخت بود و از طرف دیگر سانسور شدیدی در خیلی از پلتفرم ها وجود داشت. در پلتفرم های مرتبط با متا یا یوتیوب تصویر خوب و با کیفیتی از شهید سنوار نیست از این رو به دلیل سانسورهایی که وجود داشت خیلی سخت تصاویر را پیدا کردیم که این چالش اصلی ما برای تولید اثر در زمان کم بود اما با همه این ها تلاش کردیم به شبهات درباره یحیی سنوار پاسخ دهیم و مواردی مانند زندگی در تونلها، چرا عملیات «طوفان الاقصی» شروع شد، چرا با امکانات کم به مبارزه ادامه میدادند و موارد دیگر را مورد اشاره قرار دهیم.
این تهیه کننده مستند در پایان در رابطه با نقش جشنواره «عمار» در تولید آثار مرتبط با جبهه مقاومت، گفت: جشنواره «عمار» در نقطه تولد خود توانست در مقابل جریان اصلی یک جریان جایگزین و آلترناتیو را ایجاد کند و در این ۱۵ سال سعی کرده پروپاگاندای حاکم بر رسانه های جریان اصلی را در مقیاس بزرگ کنار بزند و فکر میکنم هنوز هم میتواند این نقش را به شکل بهتر و گسترده تری ایفا کند. آثاری که سر و شکل جشنواره ای ندارند مثل کارهای کوتاه و تیزرهای فرهنگی که در جریان سینمای جشنواره ای کشور نادیده گرفته میشوند در جشنواره «عمار» دیده میشوند و مخاطب خود را پیدا میکنند؛ «عمار» در کنار اکران شهرها و روستاها کارکرد ویژه ای برای خود تعریف کرده است. معتقدم این جشنواره شروع خوبی داشته و الان به بلوغ رسیده است و برای تاثیرگذاری بیشتر جای کار دارد.
نظر شما